onsdag 12 oktober 2011

Jag bajsar ibland men berätta inte det för någon.

Hej. Jag heter Lisa och jag är beroende av lepsyl. (Heeej, Lisa.) (Åh, jag tycker verkligen inte om mitt förnamn. Det är så mesigt.)

Jag har bestämt mig för att sluta använda lepsyl! Jag kan inte ens minnas en tid då jag inte var beroende av det. Det faktum att jag på senare dar också blivit lepsylsnobb så att endast det dyraste duger är en anledning till att jag nu väljer att lägga av. Försöka lägga av. Jag är inte helt övertygad om att jag inte är en sådan som är fördömd till förevigt torra läppar. Det kan vara så. Men det kan också vara så att mina läppar har vant sig vid fukt utifrån och inte längre producerar det själv.

Jag ska inte ha på lepsyl en enda gång denna vecka. Det har gått två dagar nu.

Varsågoda för detta fina inlägget om mina läppar.

Titeln kommer från denna serie om dagens Outsiders-avsnitt. Det handlade om två transpersoner och en cool kvinna med skägg. Jag tyckte att det var ganska bra. (Fast transpersoners uttalanden och vissa feministiska åsikter klaschar så förskräckligt ibland.

Transman: Att ha klänning på sig när man är pojke är traumatiserande!
Feminist: LOLOL kön finns inte, det är bara en social konstruktion!

Äsch, visst finns kön, men jag tror att könsroller är socialt konstruerande. Det passar vissa pojkar utmärkt att bära klänning. Kön är mer nån slags personlig känsla.)

2 kommentarer:

Johanna sa...

Jag tänkte också på det där att programmet heter outsiders. Jag tyckte det var lite konstigt att man som transperson och aktvist går med på att medverka i ett program som heter outsiders. Känns kontraproduktivt på något sätt. Det var ett bra program, men just själva namnet kändes lite fel. Jag kan tycka att hela serien har en negativ klang. Det känns ibland mer som "Haha titta på de här fåntrattarna" än "Människor med annorlunda livsstilar punkt."

Fast å andra sidan tror jag att det är bra att transpersoner får uppmärksamhet i media. Rätt uppmärksamhet, för avstigmatiseringen skull.

Lycka till med lepsylavvänjningen!

lisa sa...

Ja, jag har också haft lite tveksamma tankar om hela serien! Men jag har sett väldigt lite av den förut. Av namnet så får man ju "titta på de här fåntrattarna"-vibbar, men av det jag lilla jag sett förut så verkar de oftast vara positiva/opartiska? Eller har jag bara haft tur med det jag sett?

Jag antar att Buck Angel inte visste så mycket om programmet, han fick det nog förklarat för sig att det skulle vara en rättvis spegling, trots namnet.

Tack!