onsdag 5 oktober 2011

There's no room for sparks, show her lightning

SUCK ibland när jag ska lägga upp bilder här så blir det så himla dålig upplösning att jag tvingas ladda upp dom nån annanstans. Dåligt! Här är en bild från i lördags:


Jag prenumererar på tidnignen Kom Ut (eller - jag är medlem i RFSL och då ingår den) och det intressantaste jag lärde mig i det senaste numret är att man inte kan samtycka till misshandel, juridiskt sätt. Det kan vara förståligt, att det t.ex. inte är okej att döda någon även om person i fråga går med på det. Men viss BDSM klassas som grov misshandel - och det är lite knepigt att inte ha rätten att kunna samtycka om vad som sker med ens egen kropp.


9 kommentarer:

Johannapanna sa...

Haha, men det är ju jättekonstigt! Undrar hur det fungerar i praktiken? Fast om man samtycker är ju kanske inte risken så stor att man anmäler, så då spelar det ju ingen roll.

Agnes sa...

Läste just att man kan få upp till ett års fängelse om man har sex med sitt syskon. Wtf.

Vilka s.k. bdsm-aktiviteter klassas som (grov) misshandel?

lisa sa...

Nä, det är nog inte så ofta någon anmäler!

VA?? Om båda samtycker? Vadå, kan båda få fängelse då eller? Haha.

Det vet jag inte, det stod inte!

Agnes sa...

JA! När skrevs den lagen och varför har ingen ändrat den än???

Agnes sa...

Står i brottsbalken kapitel 6 paragraf 7.
https://lagen.nu/1962:700#K3

Agnes sa...

Visste ni förresten att tidelag legaliserades 1944 samtidigt som homosexualitet, då de stod under samma paragraf (haha)? Sedan dess har sex med djur varit lagligt.

Johanna sa...

Jag visste det! Det är ju helt sjukt, egentligen, att de hör ihop på något sätt. Jag önskar att jag förstod lite mer om lagar och lagändringar, för en hel del saker verkar lite skeva i mina okunniga ögon.

Agnes sa...

Jag önskar att jag kunde ändra lagarna lite hur jag ville! :p

Tydligen har det nyligen varit varit massa diskussioner om att kriminalisera djursex i rikstan, men det har inte kommit till skott än... I en gammal artikel stod det att det skulle gå igenom hösten -11, och så såg jag ngt repotage där de pratade om 2012... hoppas.

lisa sa...

Fy bubblan vilka dumma lagar vi har här. :(