fredag 10 december 2010

This is screaming photo op.

Det är inte mycket skoltid kvar. Det faktum att jag hatar skolan just nu och bara vill att det ska vara över har fått mig att allvarligt fundera över framtiden. Nästa år kommer innebära mycket resor för min del. Först och främst ska vi försöka åka på en klassresa innan vårterminen är slut. Efter studenten ska jag till Lissabon med familjen, det är mammas 50-års resa. Jag lär jobba ett par veckor under sommaren efter det. Sen bär det av till USA.

Efter det då? Min syster har erbjudit hennes gästrum ifall jag vill stanna i Berlin ett tag. Jag har en liten önskan av att studera genusvetenskap på universitetet. Men det skulle ändå innebära att jag behöver komma på något annat att kombinera utbildningen med, för jag kommer aldrig få något jobb som endast genusvetare (vilket jag iofs inte är intresserad av heller).

Jag har faktiskt en smått negativ syn på genusvetenskap, vilket jag gärna skyller på media. Har liksom fått en bild av att de vill att ta bort kön helt och hållet och endast ha t.ex. könsneutrala leksaker på förskolor (och med könsneutralt menas då manligt). Och att det fokuserar på orsaker, vilket är fullkomligt ointressant för mig. Jag vill se en förändring i hur människor behandlas och tillåts uttrycka sig själva, men jag är mindre intresserad av ifall det faktiskt finns biologiska skillnader mellan könen eller inte.

Men jag är ganska säker på att medias bild är snedvriden och att genusvetenskap egentligen är superintressant och lärorikt (mest sugen är jag på att läsa queerteori).

Jag har också tvingats inse att jag lever i en liten bubbla av tolerans, där alla feminister är vettiga och människovänliga, precis så som jag strävar efter att vara. Men feminism är inte synonymt med endast goda saker, särskilt inte ur ett historiskt perspektiv. Inte för att jag låter det hindra mig från att identifiera mig som feminist.

På tal om något helt annat: Panic! at the Disco. De gjorde en konsert i Berlin som filmades och är underbar. Någon gång ska jag se dom live. Album i Mars!


De spelade mestadels låtar från första albumet (vilka fortfarande är konstiga utan Ryan), men det mest udda tycker jag är att Brendon inte sjöng någon av de 2 låtar han skrev själv från Pretty. Odd. Hmm.

Jag hatar ordet "facerape"- som om att skriva på någons facebook har någonting alls med sexuellt övergrepp att göra.

Inga kommentarer: