tisdag 1 mars 2011

Tummen upp!

När vi var i Berlin i höstas skrev vi MEEFKIDS på Berlinmuren och tog en bild. Gissa vilken tumme som är vems?
Jag har en tjusig version utan tummar som vore cool till header, ifall vi vill byta design nån gång.

Några tankar som jag tänkt idag:

  • Det blir roligt ibland när folk blandar in engelska i svenskan och man inte kan undvika att uttala det på svenska. Som när någon inte orkar översätta ”lesbian” och så sitter jag där och uttalar det som babian ungefär.
  • Är det inte konstigt att ens sexuella läggning är beroende av ens eget kön? Heterosexuell t.ex. betyder ju ingenting om man inte först vet vad jag har för kön.
  • Bisexualitet behöver inte betyda att man attraheras av män och kvinnor. Det betyder ju bara att man attraheras av två kön, det kanske är t.ex. män och intersexuella.
  • Sexuell attraktion och önskan efter sexuellt umgänge är inte samma sak. Det finns massor av anledningar till varför man har sex, oberoende av hur sexuellt attraherad man är av en person.
  • Sexuell attraktion är för övrigt ett koncept som jag inte förstår mig på.
  • Jag tycker att ordet ”kön” låter äckligt, men jag har ingen aning om när man istället ska använda genus. Så kön får duga. Usch.

4 kommentarer:

Agnes sa...

Vilken fint inlägg och fin bild och fina tankar!

Hahaha, lesbiAN!

Agnes sa...

"The terms gynephilia [attraction towards women] and androphilia [attraction towards men] are occasionally used when referring to the sexual orientation of transsexual people,[6] since the terms homosexual and heterosexual can be unclear."

http://en.wikipedia.org/wiki/Gynephilia_and_androphilia

lisa sa...

Vad är det här för kommentar, agnes.. haha. Men ja.. androsexualitet etc vore kanske finfina uttryck? "philia" låter lite knäppt.

Agnes sa...

Hahaha, jag bara råkade läsa det och kom att tänka på det här inlägget xD

Ja, bara för att man tänker på pedophilia eller psykopater typ.