lördag 15 januari 2011

Are you willing to sacrifice your life?

Låt oss prata om Kanye West. Som vi alla säkert vet är han en av de mest arroganta, uppblåsta, storhetsvansinnige och otrevliga människorna i musikbranschen idag. Faktum är att om man googlar "storhetsvansinnige" så handlar den första träffen om just Kanye West (och detta vet jag för att jag ville ta reda på om ordet "storhetsvansinnige" existerar).


Och jag har aldrig tänkt längre än så. Som av en slump stötte jag på en låt från My Beautiful Dark Twisted Fantasy och bestämde jag mig idag för att ge hans nya och minst sagt kritikerrosade album en chans. Och även om jag drar mig lite för att erkänna det så låter det fantastiskt bra. Det låter så bra, till och med, att jag blir frustrerad över att jag inte har lyssnat på det tidigare. Varenda spår på skivan är så genomtänkt och annorlunda från de halvtråkiga West-hits som spelats sönder på MTV. Jag är villig att dubba My Beautiful Dark Twisted Fantasy ett av förra årets bästa album (fast jag har inte hört alla album från 2010) och jag är typiskt inte överlycklig över rap-musik.

Jag vet inte vad sensmoralen i det här är. Döm inte hunden efter håren? Ordentligt otrevliga människor kan åstadkomma otroligt vackra saker? Rap är inte så dåligt som man tror? I vilket fall rekommenderar jag er alla att lyssna på Kanyes nya verk. Eller i alla fall ladda ner dagens låt:

6 kommentarer:

lisa sa...

Jag lyssnade igenom hans 808's & Heartbreak förut, men det var inget som jag fastnade för. Får väl lyssna på denna låt då, för jag tycker ändå att mannen är cool!

lisa sa...

Holy vocal effects! Så är detta album inte lika R'n'B som hans tidigare musik? Jag diggar låten iaf!

Johanna sa...

Jag är inte jätteinsatt i hans tidigare grejer men den här skivan är klart mörkare än det jag har hört innan, och det känns som han har dragit ner på r'n'b i alla fall.

Och Bon Iver och Kanye är en så udda blandning, och auto-tune passar så fantastiskt bra i just den här låten!

lisa sa...

Jag har aldrig hört talas om Bon Iver! Och jag är generellt positiv till auto-tune. woo!

Elin sa...

Ah, Jag vet! Jag tycker jättemycket om den låten!

Hur har du missat Bon Iver? Har du aldrig hört Skinny love? Den var en av mina favoritlåtar ett tag under hösten 2010! :)

lisa sa...

*googlar skinny love* Jo okej, denna har jag hört! Väldigt City and Colour :)