söndag 12 september 2010

Möte i Monsun

Jag råkar vara ganska förtjust i Evert Taube. Just Möte i Monsun har en speciell plats i mitt hjärta. Det var den sången som introducerade Taube för mig.

Jag kan inte minnas om det var Taubes sjömansvisor som ledde mig in i min pirat-period, eller om jag började gilla Taube tack vare att jag älskade pirater och han skrev trevliga sjömansvisor. Hur som helst: min piratperiod och min Taubeperiod sammanträffade och överlappade.

Vad jag med säkerhet minns, är att min forna granne Göran en kväll tog fram gitarren och sjöng Möte i Monsun för mig och mina syskon. Jag blev alldeles hänförd. Sången var så fin, och texten var en hel berättelse, ett helt äventyr. Ett äventyr till havs, vilket speciellt föll mig i smaken.

Idag råkade jag snubbla över följande klipp. Det är ett helt fantastisk arr. Hellström är fullkomligt perfekt och det är så mäktigt med hela symfoniorkestern. Och så varierat! Njut:


Och eftersom Håkan Hellström gör det där så himlans bra och eftersom han är så himlans het här, utser jag honom till dagens hunk.

Dagens låt: Möte i Monsun
av Evert Taube

Dagens hunk: Håkan Hellström

Haha!

(Varför vägrar texten bli rödfärgad???)

2 kommentarer:

lisa sa...

Håkan är bra han! Värdig hunk!

Agnes sa...

Ja, det är han! :p

Tack för rödfärgen :)