onsdag 26 augusti 2009

I'm every cliché but I simply do it best

Det är inlägget ska handla en aning om klyschor och om min egen sexism. Om jag inte lyckas skriva ner mina tankar bra så får ni slå mig.

Så, jag har alltid tyckt att jag är rätt så öppensinnad och för jämställdhet, men på senaste tiden har jag insett ur annorlunda jag ser på killar och tjejer. Inte för att det nödvändigtvis är dåligt eller så. Men automatiskt när en tjej har t.ex. kort kjol, lösnaglar och perfekt hår så är mitt första intryck att ogilla henne. Men om en pojke har kort kjol, lösnaglar och perfekt hår så skulle jag gilla honom. För när en tjej är klassiskt tjejig så är hon en klyscha vilket innebär att hon saknar personlighet etc. När en kille är klassiskt tjejig så är han speciell och annorlunda.

Det är sån total bullshit och sexism.

Jag tror jag fastnade i att tycka att alla killar får vara så tjejiga som de vill och att alla tjejer får vara så grabbiga som de vill. Men alla tjejer får också vara så tjejiga som de vill, och alla killar får vara så grabbiga som de vill.

Och jag spenderade så mycket tid på att inte vara en klyscha att jag sen kände mig annorlunda när jag var tjejig. Om ni förstår vad jag menar.

Ibland tycker jag om tjejiga saker, oftast mer än sådant som är typiskt för killar. I alla fall just nu.

Jag hatar att inse att jag varit en idiot. Nog för att jag känner mig som en lite bättre människa nu. (Du är också välkommen att berätta om det här inlägget är idiotiskt. Jag har inte funderat så länge på det.)

1 kommentar:

N sa...

Det bästa blogginlägget jag läst på länge! Gränsen mellan idioti och geni är hårfin, och jag måste erkänna att det här inlägget lutar grymt mycket mot det sistnämnda!

haha, sjyst! (ni har en väldigt intressant blogg föresten!)