måndag 10 augusti 2009

andra ha tänkt

Hej.
.
Här sitter jag och har sommarlov och lyssnar på "Danny Boy", sjungen av Andy Williams. Det är en sorglig låt (även känd som Londonderry Air, Derry, Air from County). När jag spelade den för första gången råkade jag bli alldeles bedrövad, trots att jag inte ens visste att det fanns text till den. Den var så sorglig att Fäbuvisan, som jag alltid har tyckt är vemodig, lät glad i jämförelse.
.
Igår var vi tillbaka på Balsta igen, efter två månaders uppehåll. Det var med blandade känslor man återsåg good old 328. Patrick var inte där, Frida var där istället, och för en stund trodde vi att han hade slutat. Men tydligen var det bara för dagen.
Vi har massa nya grejer på gång. Lovande och spännande. Och det är tur det, för när vi spelade några av de gamla låtarna så kändes det precis som om vi förflyttats tillbaka i tiden, tillbaka till förra vintern. Det är bättre att gå framåt än bakåt. Framåt, here we come.
.
Efteråt såg vi Ice Age 2, för Tollan hade inte sett Ice Age tidigare. (Vi såg ettan föregående dag.)
När alla hade gått hem utom Matilda satt jag och Matilda kvar i det kvava vindsrummet. Jag företog mig ett litet äventyr (Matilda uppmuntrade mig!!), som gick ut på att åla sig ut genom fönstret och sitta på taket och titta på molnen som skymde stjärnorna. Det var lättare att åla in igen. Eller så berodde det på erfarenhet.
.
Idag badade inte-längre-så-Tjocka Sigge. Han är absolut inte tjock längre. När han var blöt såg han komisk och alldeles spinkig ut. Det är bara det att han har en massa fluffig päls. Som Manfred i Ice Age.
.
Dorian Grays Porträtt är en mycket bra bok, om jag hade glömt att nämna det.
Oscar Wilde var en mycket bra författare. Hans mest kända novell, Spöket på Canterville, har jag läst, men inte riktigt förstått. Eftersom den är så känd måste den ju ha en en jättebra poäng, men den gjorde inget intryck på mig. Jag avskyr sånt, man känner sig så dum. Jag ska läsa den lite nogrannare någon gång, utan att läsa om den. Jag vill vara smart på egen hand.
Det är outsägligt synd att han bara skrev en enda roman. Hans fabelliknande berättelser är jag inte förtjust i. Hans skådespel har jag inte bekantat mig med, med med tanke på hans geniala sätt att skriva dialoger är jag övertygad om att de är läsvärda.
1895, 41 år gammal, åtalades Wilde för "onaturlig otukt" (homosexuella kontakter) och dömdes till två års straffarbete. Denna åtalan gav hans popularitet och karriär ett abrupt slut, och han flyttade (flydde) till Frankrike så fort han avtjänat sitt straff. Efter det lyckades han inte publicera något alls (tydligen bortsett från ett par tidningsartiklar om hur barn behandlades i fängelser).
Jag undrar vad han hade åstadkommit om han fått fullborda sin karriär. Suck. 41 år är ingenting för en författare.
.
Jag skulle behöva nya kläder. Framför allt jeans. Jag har egentligen inga bra jeans. Jag avskyr att handla kläder, och mest av allt jeans.
.
"Fashion is a form of ugliness so intolerable that we have to alter it every six months."
.
Och nu ska jag ta reda på om Kent ligger i Sussex eller om Sussex ligger i Kent. Jag tror att Kent ligger i Sussex.
Adjö.

Inga kommentarer: