tisdag 16 september 2008

The truth hurts worse than anything I could bring myself to do, to you

Hallå. Så, ingen skola idag. Jag har verkligen försökt jobba matte. Men så ibland helt plötsligt så stannar man upp och bara sitter där och lyssnar på musiken. Det är förbryllande.

Sättet jag lyssnar på musik förbryllar mig också ibland. Hur man från början bara lyssnar på musiken och inte hör texten eller nån mening bakom det hela alls. Sen kollar jag upp texten. Men över huvud taget har jag oftast ingen aning om vad låten handlar om. Jag menar, det finns folk som kan säga "den låten hadlar om när han gjorde slut med sin flickvän" och sånna saker. Jag lyssnar på musik och ser oftats bilder i huvet, och formar någon slags förståelese för låten på det sättet. Och sen så finns det ju Pretty. Odd. som jag älskar men det mesta går rätt förbi mig och jag förstår ingenting alls.

Elin sa en gång att hon brukar läsa texterna på låtar innan hon laddar ner dom. Det förstår jag mig inte alls på. För oftast får en speciell textrad sin styrka från hur den sjungs. Tex när jag ska välja titlar på blogginlägg måste jag alltid tänka efter om den funkar om man inte har hört låten. Eller blir den totalt löjlig då?

Tillbaka till matten. Jag förvånas över hur förskräckligt dålig på matte jag är. När hände detta? Och när förlorade jag mitt tålamod för att förstå mig på saker? Blech.

Jag är förskräckligt förstjust i denna låt just nu: Band Marino - Elephants are Grey (Elephants are Blue)

Life can be hard. Life can be tough
Life can be an elephants tusk.
I'd like to be an elephants tusk.

Elephants are grey. Elephants are blue,
Especially when they're stuck in the zoo.
What would you say if it happened to you?

Den är en otroligt udda låt på 57 sekunder. Band Marino är ett underbart band och jag hatar att de är så små och att deras album inte finns på cdon.

ETA: Så, jag fortsatte tänka på musik och hur jag är väldigt dålig på att se helheten när det gäller låtar. Och kom då att tänka på det Marita vår engelska/estetisk verksamhet lärare sa om att man var mer höger-hjärnhalvad om man såg helheter. Så jag är mer vänster kanske? Jag hittade denna sak som var lite rolig: Right Brain vs Left Brain test. Men den snurrar oftast clock-wise för mig, vilket betyder att jag är mer höger.

ETA2: Rusul heter "Open House på IESK på torsdag..." på msn!!! Vi ses alla där va?

3 kommentarer:

Anonym sa...

clock-wise. definitivt. Lyckades inte heller få den att byta riktning.

Anonym sa...

Hmm. jag såg clockwise från början, vilket var lite konstigt på jag ser mig själv som totalt vänsterhjärnad. Men det var relativt lätt att byta riktning. :D

IESK imorgon!

Astrid sa...

vilken tiiiiiid?