tisdag 22 september 2009

I could see the Devil in you, but I was looking for God so I pushed on trough

Så, vi har ny design! Fixades av mig, Elin och Johanna igår. Men vad tycker Agnes om den? Det är frågan. (som jag gärna vill ha ett svar på. Är ränderna jobbiga?)

Jag pluggade nyss! Woaah, och det är inte ens till imorgon!

Det var psykologi. Det här med könsroller är klurigt! Är det biologiskt eller på grund av social inlärning?

Det finns en pojke på min mammas förskola som tycker om att klä sig i klänning och att ha en kjol på huvudet så att det blir som om han har långt svallande hår. Han är inte det minsta påverkad av de normer vi har! Kommer han att förändras? Kommer han att börja skolan och inte passa in och utan att mena det så kommer han böja sig efter de normer som finns? Men förskolan har inte påverkat honom alls än så länge?

Så jag drar slutsatsen att han inte påverkas av det normerna. Och jag hoppas att han inte kommer göra det i framtiden heller. Så hur mycket vi påverkas är i så fall biologiskt. Vissa påverkas mindre, vissa mer. Vissa passar in i könsroller redan från början.

Men det finns liksom EN pojke på hela förskolan som trivs i klänning. Då måste det ju vara rättså biologiskt?

Blah! En av mina favoritlåtar just nu:


Cassidy Haley. Jag önskar att jag hade ett itunes-konto så att jag kunde köpa hans musik.

Ha en trevlig kväll!

1 kommentar:

Agnes sa...

Designen är snygg och jobbig. Så den blir bra :P (mest snygg tror jag)

Ah, könsroller! Ett knepigt ämne indeed... Vi håller på med sexual preference eller nåt på psykologin. Det är också knepigt :P

Jag pluggade också nyss, och i vanlig ordning skickade jag min uppsats si sådär någon timme innan deadline.