lördag 26 september 2009

There really ain't no time to waste, really ain't no time to hate

Igår lärde jag mig att surrogatmödraskap inte är lagligt i Sverige! Det trodde jag att det var (vilket är ett finfint bevis på hur lite jag vet, och på att det mesta jag vet har jag blivit matad från tv och annan media som inte nödvändigtvis är svensk).

När jag pratade med pappa om det så sa han att han tycker det är rätt. Eftersom etiken runt surrogatmödraskap är knepig när det gäller pengar och ersättning. Att vissa kvinnor skulle välja att bli surrogatmammor pga sin ekonomiska situation trots att de annars inte skulle vilja.

Även om jag håller med om det, och tror att det förmodligen skulle behövas en massa regler och åtgärder som motarbetar detta, så tycker jag att alla borde få ta sina egna beslut när det gäller sin kropp. Jag tycker att det borde vara lagligt.

Fyra termer gällande genus som jag inte kunde för två dagar sen:

Biologiskt kön: Definieras utifrån könskromosomer, hormonnivåer, yttre och inre könsorgan.

Juridiskt kön: Man eller kvinna, det kön som man folkbokförs som när man föds, baseras på yttre könsorgan.

Könsidentitet: Känslan av vilket kön man tillhör och identifierar sig som.

Könsuttryck: Hur man uttrycker sitt kön- genom kläder, smink, kroppsspråk etc.

Ärligt talat så tror jag att det verkligen skulle behövas genus och mångfalds- undervisning i grundskolan! När man växer upp och passar relativt bra in i heteronormen så vet man inte ett skit om detta.

Jag är lite nervös över att blogga om dessa ämnen! Det är så lätt att göra något fel utan att veta om det och se ut som en idiot. Det har ju hänt att jag har snubblat in på bloggar där folk har menat väl men ändå fått saker om bakfoten. Så ursäkta om jag missuppfattar saker! T.ex. så använde jag ordet ”transexualitet” i förra inlägget, vilket är en term som kan diskuteras. Egentligen borde jag ha skrivigt transexualism, då det inte har någonting med sexualitet att göra, utan kön.

Och URSÄKTA för att mina blogginlägg har blivit så seriösa!! Det var inte alls meningen, jag har bara ett behöv av att skriva ner min tankar här för att hålla koll på dem. Ge mig ett eller två inlägg till och sen kommer jag att vara tillbaka till mitt vanliga ”Jag äter choklaaad. Mums!”- beteende.

Peace!

5 kommentarer:

Agnes sa...

Seriösa inlägg äger! Jag lovar!
Jag tycker om dem! De är väldigt intressanta.

lisa sa...

okej, det är ju bra :D

Johanna sa...

Måste man kategorisera allt? Är genus verkligen så krångligt som man får det att verka? Är det inte upp till var och en hur man uppfattar sig själv?

Jag kan allvarligt talat inte svaren på de här frågorna, så upplys mig gärna!

lisa sa...

hmm, jag tycker det är en jätteklurig fråga. Det är ju upp till var och en hur man uppfattar sig själv, men hur man upfattar andra kan vara viktigt. Om man vill kallas han eller hon, och vilket namn etc.

Jag önskar att vi kunde leva utan kategorier, men jag tror att de är jätteviktiga i ett utbildande syfte. Det är svårt att veta vad någonting är om det inte har ett namn och en definition.

så att katigorisera sig själv och komma ut som en minioritet blir då en aning politiskt, för att skapa allmänbilding.

Genus är egentligen inte så krångligt anatar jag. Men jo, de termer jag skrev upp är viktiga, mest när de inte stämmer överens med varandra. För mig är det hur enkelt som helst. Men en transexuell man vars könsuttryck är "för kvinnligt" kan ha svårt att få göra könsbyte. :/

agnez sa...

Surrogatmammor får mig alltid att tänka på surikater. Surikatmammor.