lördag 5 september 2009

He’s dizzy for Lizzy, I'm dizzy generally

Kära vänner!

Den senaste veckan har jag roat mig med att skriva en önskelista. Anledningen till detta är att jag om knappt en månad blir en myndig trollkarl och får använde magi utanför Hogwarts i.e. fyller 17. Det är med glädje jag informerar er om att tidigare nämnda önskelista blir bisarrare (definitivt ett ord) och bisarrare ju längre tiden går. Med tanke på att jag ju faktiska närmar mig att fylla vuxen i mugglarvärlden också, vore det ju praktiskt att önska sig vuxensaker för att förbereda sig på det riktiga livet. "Icke!" säger Johannas inre 4-åring till detta och lägger ännu en totalt onödig och rätt så barnslig sak till listan. Här följer ett utdrag:

Johannas Lista Med Saker Hon Önskar Sig På Sin Födelsedag
Polariodkamera, alternativt digitalkamera, Sminkväska, På drift mot Idaho, Ipod-hörlurar, ”Wasted Little Deejays”-linne från, theviewareonfire.com, The Catcher in the Rye, Pengar, Everything is new av Jack Penate, Fickur, Fin plånbok/portmonnä (inte skinn!!), Hög hatt, Zebrarandigt paraply, Sporrar, Discokula, Slinky

Igår var jag på bio med värnpliktiga bror och krig-är-hemskt-fy-syster. Vi såg Inglorioius Basterds, vilket var en brilljant film på flera plan. Här följer en approximal(mitt minne är inte perfekt) återgivelse av hur disskusionen löd efteråt:

Bror: Och delen när han låtsades prata Italienska!

Yours truly: HAHA åh underbart! Och han den tysta killens sista ord innan alla dog!?

Syster: ...

Bror: Slutet var ju klart oväntat i alla fall!

Yours truly: Ja! och när han karvade swastikas i pannorna på nazisterna! Makabert men underbart.

Syster: ...

3 kommentarer:

Agnes sa...

det låter som en spännande film!

hur kom du fram till att du vill läsa/äga Catcher in the Rye?

Johanna sa...

Först och främst: Lodin.

Sen och främst: Historien kring boken. Hur den verkar attrahera galna människor. Hur Salinger drog sig undan från omvärlden efter genombrottet och vägrar ge ifrån sig filmrättigheterna.

Sist och främst: Jag har läst några noveller av Salinger vilka enligt mitt tycke var extraordinärt bra.

Ehum... Nej, jag har inte funderat mycket på det här... haha.

Agnes sa...

Det är en intressant och intruiging bok. Jag läser den nu för andra gången, på engelskan i skolan. Det känns bra att jag nu kommer tvingas tänka över den lite mer, och inte bara rusa igenom den som jag tenderar göra när jag läser böcker för mitt eget nöjes skull.