söndag 5 juli 2009

en otroligt seg och

Ojdå! I föregående inlägg skrev jag "Brett kan sjunga!". Det ska såklart stå kunde sjunga! Jeremy Brett har liksom varit död i 14 år.
.
Efter en tid av Holmes-inspelningarna började han tala om Sherlock Holmes som "You-Know-Who". Han hade blivit så besatt av karaktären att han inte kunde lämna honom bakom sig när han avslutat dagens inspelningar. Han började han till och med drömma mardrömmar om honom.
.
Idag kommer min familj hem. Jag sörjer redan nu lugnet och friheten jag åtnjutit i deras frånvaro. Jag kommer sakna att ha hela huset för mig själv, och att kunna äta när jag är hungrig istället för att anpassa mig efter måltiderna, kunna sova när jag känner för det (för att inte nämna sova vart jag känner för det), strö böcker omkring mig utan att det stör någon, gå vart jag vill och göra vad jag vill utan att någon oroar sig, spela musik hur högt jag vill när jag vill... fördelarna är otaliga!
Samtidigt kan jag inte neka till att en del av mig ser fram emot att ha huset fullt av syskon och föräldrar och morföräldrar och hundar igen. Det kommer bli trevligt i några timmar i alla fall.
.
OJ klockan är redan kvart över fem! Jag måste dammsuga källaren innan de kommer hem. (Det där rimmade.) Jag har dammsugit halva ungefär, men jag fick ont i ryggen efter ett tag och tog en fyra - fem timmars paus.
.
Jag försökte sola idag, men solen gick i moln hela tiden! Det var synd. Jag låg kvar i solstolen i alla fall, för jag kunde inte slita mig från boken jag läste.
.
På onsdag är vi off till Hultsfred! Spännande.
.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
.
Den där Hitler ger en en del att tänka på:
.
"Är icke varje genial handling i denna värld geniets synliga protest mot massans tröghet?"
.
Frågan är inte huruvida han var ett geni eller ej, utan, enligt mig, hur ett geni kan kan komma att fördöma objektivitet. Jag är ett fan av objektivitet. De mer välbekanta av Hitlers brott mot mänskligheten ämnar jag inte ta upp för närvarande. Den förfärande rasismen och så vidare, det förefaller ligga närmare till hands att förklara. Förvisso måste jag antaga att objektivitetsfördömantet är av samma natur som resten. Man kan resonera att just detta ligger till grund för hela hans lära.
.
Ett geni som en objetivitetens man lär se igenom konflikter och rasskillnader.
.
"Så snart en vankelmodig massa ser sig invecklad i en kamp mot alltför många fiender, inställer sig genast objektiviteten, och man frågar sig om verkligen alla andra ha orätt, och ens eget folk /.../ är den enda som har rätt." (Detta beskriver han alltså som en förfärligt företeelse.)
.
"Om man gör ett försök att redan från ungdomen uppforsta det tyska folket till medvetande /.../ och inte förpestar barnasinnena med "objektivitetens" förbannelse, /.../ så kommer man inom kort att finna /.../ att även i Tyskland katoliken alltid är tysk..."
.
I vintras, runt jullovet, hade jag min tänka-på-objektivitet-period. Jag är ett stort fan av objektivitet.

Inga kommentarer: