torsdag 16 juli 2009

Men jag vill ha en kaka

Hej.
.
Jag är förskyyyyld. Jag hostar och nyser och snörvlar. Och nu har jag lyckats drabbas av någon ögoninfekion också! Mitt vänsteröga är svullet och synnerligen irriterande. Jag ser rolig ut.
Jag har inte haft någon energi alls de senaste två dagarna. Men ingen lust att sova heller. I natt var jag duktig och la mig runt två, men natten innan struntade jag i att gå till sängs över huvud taget. En msn-konversation avlsutades kvart över sju på morgonen, så jag bestämde mig för att gå upp istället. Det var ganska trevligt faktiskt, att vara uppe tidigt som omväxling! Jag plockade hallon och smultron och läste. När Alice till slut vaknade åt vi hallon till frukosten.
.
Jag känner mig kreativ men vet inte riktigt vad jag ska göra. Att skriva har inte alls lockat hittills på lovet. (Jag är lite besviken.) Inte heller att teckna. Visserligen har jag spelat fiol en hel del. I går kväll spelade jag länge. Vad som förbryllar mig är att jag helt plötsligt spelar långsamma och allvarliga stycken. Bach's Air till exempel, den spelar jag gång på gång. Aldrig någonsin tidigare har jag spelat stycken av samma karaktär utan att snart tröttna. Jag har alltid velat spela snabba låtar, och defintivt inte klassiskt. Men plötsligt föredrar jag att hänföra mig själv med utdragna och känslosamma toner. Undantaget är Dellens Vågor. En löjligt snabb och svår låt som jag har tragglat med i månader. Den spelas för snabbt för att likna "vågor" tycker jag.
.
Idag fick jag för mig att jag skulle måla med färger. Det har jag inte gjort på år. Det var roligt, men jag kommer nog inte återuppta det igen förrän om ytterligare några år. ^^ Om något så påminde det mig om varför jag så sällan har använt färg. Resultatet blir kanske mer livfullt, men jag har inte talang nog för att det ska vara värt besväret.
.
Och så har jag problem med att hitta böcker som jag verkligen tycker om. Sådant som jag brukade läsa har IB fått mig att växa ifrån. Sherlock Holmes engagerade mig ett tag, men man blir snurrig av att läsa för mycket noveller. Vad borde jag läsa? Jag behöver något av fascineras eller roas eller hänföras av!
Jag kanske ska läsa något av Lagerlöf. Sist jag var på biblioteket fick jag lust att läsa Lagerlöf. Och Jules Verne av någon anledning.
.
Mina föräldrar och Anna kom hem idag. Nu är hela familjen samlad under samma tak för första gången på veckor.
.
Usch, jag känner mig eländig och sjuk. Jag kanske lyckas gå och lägga mig inte allt för sent i kväll.
.
Nu känner jag först och främst för att svälja en huvudvärkstablett och umgås med fiolen en stund.
.
Adjö.

8 kommentarer:

lisa sa...

Jag är också sjuuuuk. Mina ögon är också konstiga och geggiga!

Agnes sa...

När jag vaknade idag var mitt öga igenklistrat! xD

lisa sa...

MITT MED! EW.

Matilda S sa...

Usch, inte kul att vara sjuk, krya på dig!

N sa...

"Jag har alltid velat spela snabba låtar, och defintivt inte klassiskt. Men plötsligt föredrar jag att hänföra mig själv med utdragna och känslosamma toner."

musiken speglas väl av den som spelar den, så oavsett stycket kanske det är du som spelar känslorna...

American Gods; Neil Gaiman eller I,robot; Isaac Asimov... de jag kan föreslå... stockholmssägner; Danny Wattin om du vill ha någon svensk bok.

Peter sa...

Ooooh, you have to read "the name of the wind", it is a fantastic book!!!

Agnes sa...

Matilda: Tack! Jag ska!

N och Peter: Tack för era tips! :)

Johanna sa...

Jag älskar American Gods! Jag dubblar den rekommendationen. (Hur stavar man det? Finns det ordet över huvud taget?)