onsdag 15 juli 2009

märkte inte hur min hand darrade den där gången när du

I förmiddags hade jag min förskylning. Med största säkerhet samma förskylning som drabbade mina kära vänner i slutet av festivalen. Nu återstår bara lite snörvlighet och en tuss bomull i hjärnan. Den är ganska fluffig och behaglig faktiskt. Den saktar ner tankeverksamheten, men det gör inget. Man missar inte så mycket när det inte går så fort. Jag överträffade till och med mig själv genom att lösa deckargåtan i KP. Jag brukar inte läsa deckargåtorna, av rädsla för att misslyckas. Det här var den första jag någonsin läste, och jag löste den. Att tidningen riktar sig till barn på mellanstadiet tänker jag strunta i att nämna.

Igår eller i förrgår (min tidsuppfattning vacklar så här på långlov) var jag och Alice på biblioteket. Jag såg till att hon lånade Jag är Djävulen av S. Hartnett (hon lånade många andra böcker också). Jag tror att den skulle falla henne i smaken. När jag själv tänkte läsa inledningen igen, eftersom jag mindes att den var bra, råkade jag läsa ut hela boken istället. Det är en rätt bra bok. Klockan blev tre på morgonen.
Jag läser Berättelsen om Pi nu. Den är också bra. Den handlar lite om religion och tro. Det är spännande. Huvudpersonen är både hindu, kristen och muslim samtidigt. Den handlar också mycket om djur och deras psykologi.

Igår kväll var jag, Linda och Peter hos Matilda Svensson och grillade på henner magnifika grill. Det var härligt att träffa några skolkamrater igen. Vi måste se till att ses igen, snart! Vi spelade kubb också. Matilda och Peter vann. Linda var en utmärkt kommentator och analytiker. Jag fick se Matildas silverglittriga Converse! De var vackra. Det är synd att de ger henner skavsår.

Imorgon ska jag nog orka ta mig in till biblioteket igen. Jag hade tänkt läsa lite Hitler idag, men lät förkylningen hindra mig. Jag har därför ägnat dagen åt godis, hundar, ogräs och fiktion istället. (Martell och Doyle, i huvudsak.) Samtidigt har jag omsorgsfullt undvikit att komma att tänka på David Copperfield. Dicken's verk, vår svenskläxa över sommaren. Jag är på sida 100, av 735. Och jag har markerat 13 av sidorna jag läst.
Och så har jag träffat Matilda, Maria och Fredrik. Det var mycket myggigt och mycket trevligt.

Aj då. Jag ser att klockan tänker bli tre i natt också. Och jag som senast ikväll fick en utskällning av min fru för att jag stannar uppe för länge. Jag tänkte att jag skulle bättra mig.

Prosit.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja det måste vi!:D