måndag 20 juli 2009

Sommarstugans dilemma

Jahaja.
.
Jag funderar på att följa med Farmor och Farfar till deras stuga på Dåråberg. Dåråberg är ett berg vid Älvdalen. Älvdalen ligger nära Mora.
Farmor och Farfars ställe har inte rinnande vatten, men en brunn. De har en solpanel, så man kan få ström om man verkligen behöver, men de är väldigt sparsamma med strömmen.
Jag har lite beslutsångest.
Att sitta på ett berg och filosofera låter inte så dumt faktiskt. Hade jag varit mig själv så skulle jag kanske inte tveka. Vad som får mig att tveka är min nuvarande sysslolöshet. Det här lovet gör mig understimulerad. Ensam, uttråkad, rastlös, och utmattad av ren slöhet. (Men det inte som om jag längtar tillbaka till skolan. Absolut inte! Tanken på det kommande läsåret gör mig deprimerad och lite panikslagen. Jag behöver bara hitta sätt att aktivera mig själv. Men jag har ingen som helt inspiration.)
För att återgå till frågan: Jag borde väl inte fly sysslolöshet för ett berg (bokstavligt) av självvald sysslolöshet? En sådan resa kanske skulle sluta med att göra mig galen.
.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
.
Imorgon är det måndag! Det betyder att biblioteket är öppet. Och det betyder att jag ska dit! Nu var det länge sedan jag tog del av Hitler's kamp. Hur knäpp framstår jag om jag säger att jag saknar den?
.
“I never had a real understanding of that. How you take a failed landscape painter and turn him into a fanatical mad man who controls millions. That’s some trick. I mean, the powers that created him must have been awesome.”
.............................................- Bob Dylan

..
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
.
Förresten!.
..
Minns du att jag tidigare har reflekterat över de slående karaktärsdragen som Sherlock Holmes och dr. House har gemensamt?

När jag idag råkade läsa att House bor på nummer 221b så röjdes alla tvivel ur vägen. (Är du möjligtvis bekant med Holmes' och Watson's adress 221b Baker Street?) Mycket riktigt visade det sig att inga djupgående efterforskningsprojekt var nödvändiga. Fatktum är att jag inte behövde gå längre än till Wikipedia för att få min teori bekräftad.
.
"Shore [creator of House] explained that he was always a Sherlock Holmes fan, and found the character's traits of indifference to his clients unique. The resemblance is evident in various elements of the series' plot, such as House's reliance on psychology to solve a case, his reluctance to accept cases he does not find interesting and House's home address..."
.
Namnet House: Holmes - l = Homes -> House
Jack Moriarty, som sköt House i benet, har fått låna sitt namn från Holmes' ärkefiende proffesor Moriarty.
Till och med namnet Irene Adler har varit på tal i House, så vitt jag förstår; as "an imaginary love interest of House."
.
"To Sherlock Holmes she [Irene Adler] is always
the woman. I have seldom heard him mention her under any other name." (Doyle, A Scandal in Bohemia)
.

With that settled,
Jag blöder näsblod hela tiden!! Det är irriterande. Särskilt som min förkylning inte är riktigt över: jag snyter mig = slitage på blodkärlen. Det är en ond cirkel.
.
Så fort jag är frisk ska jag ut och springa. Jag längtar. Jättemycket. Min situation förvärras då den inte ens kan mildras av fysisk utmattning! Jag längtar.

4 kommentarer:

lisa sa...

Hejo. Jag önksar att jag kunde underhålla dig men jag mår inte helt bra själv! Och så åker jag till Krakow i helgeeeen.

Men igår när jag låg och försökte sova kom jag att tänka på att du borde läsa Chuck Palahniuk! (Du bad nästan om tips i ditt förra inlägg). Om du inte läser American Gods, vilken jag utan tvekan tror är en fantastisk bok, men jag vet inte om den är vad du söker när du säger att du växt ifrån böcker sen IB.

Iaf så får jag för mig att du skulle gilla Palahniuk. (Panic's låt Time to Dance är baserad på Invisible Monsters.)

Men å andra siden har jag ingen aning om du gillar!

Agnes sa...

Tusen tack för dina boktips :)

Krakow? Hur länge? Över helgen?
Det är roligt att resa! Varför åker man till Krakow?

Och så tycker jag att du ska ta och må bra!

lisa sa...

åker på lördag och kommer hem på onsdag! Jag vet inte varför :P

Kan vi träffas imorgon?

Peter sa...

Oh, wow, Dylan made sense for once!!! I feel for you, as I have the same feeling of restlessness and there's no way to get rid of it!!! At least you can go out and run or something, if I do that, I'll get hit by a car or something...