lördag 4 juli 2009

My collection of M's is a fine one.

Hej.
.
Det är åska! Mysigt!! När jag gick hem nyss såg jag värsta blixtnedslaget :D
.
Idag har varit en äkta latdag. Jag vaknade av väckarklockan vid 10:00, men kände mig för trött att gå upp. Därmed ställde jag den på 11:00, följt en timme senare av 12:00.
.
Jag har solat idag. Och plockat jordgubbar från landet och ätit dem! Det är underbart med hemodlat! Det är alltid lite godare än köpt.
.
Sedan dess har jag tittat på The Hound of the Baskervilles, en långfilm med Brett som Sherlock Holmes. Jag blev alldeles varm inuti när Holmes sågs krama om och trösta först en man, och sedan en kvinna. Den där lilla touchen av humanitet gjorde mig lycklig. I dramatiseringar förefaller Holmes alltid så kall och känslös, för de där små hintarna i böckerna går väl inte riktigt att filma. (Han är känslokall, men har definitivt ett hjärta under sin arroganta fasad. Det tydligaste beviset på detta beskrevs i en novell jag nyligen läste, då Watson blev skjuten i benet och Holmes blir utom sig av oro för sin vän, tills det är fastställt att skadan inte var allvarlig. Visserligen finns detta säkerligen filmat, men den episoden har jag inte sett ännu!)
.
Brett kan sjunga! Han har sjungit i musikaler. Idag lade jag för första gången märke till hans vackra gröna ögon. (Som inte syns på följande bild. Haha.)
.
.
En kommenterare på YouTube tyckte att den enda nutida skådespelaren som skulle kunna passa som Holmes var Hugh Laurie. Jag tycker att Laurie redan nu spelar en slags Holmes. Jag har sedan tidigare dragit paraleller mellan de två karaktärerna. De har definitivt mycket gemensamt, och det är sannolikt, enligt mig, att producenterna till House inspirerats av Doyle's berömda detektiv. .

Båda är mycket speciella personligheter: De är högst arroganta, de är ensamma, de har ett ohyfsat sätt, de arbetar enligt sina egna metoder och förbryllar omgivningen, de är på många sätt överlägsna inom sina respektive proffesioner. Bådas yrken går ut på att dra slutsatser och se sammanhang, för att slutligen uppenbara gåtans svar. De båda attraheras av märkliga och ovanliga fall, och uttråkas av vardagliga. När de väl tagit sig an ett komplicerat problem uppslukas de av det, arbetar ofta excentriskt och finner ingen ro förrän de dragit en definitiv slutsats.

De tydligaste släktdragen är nog att de båda briljerar inom sina områden och ofta uppfattas ofta som skitstövlar av omvärlden.
.
(Låt mig nämna deras musikaliska sidor: fiol, respektive piano.)
.
Just därför har jag svårt att föreställa mig Laurie som Holmes. Han är dr. House, precis som Brett sades vara mannen som blev Sherlock Holmes. Laurie i en roll som ligger så nära den han redan ockuperat, och på ett så lysande sätt, känns som ett vrickat koncept. (Men att han skulle göra det oerhört bra hyser jag inga tvivel om. Engligt mig spelar han som sagt en
Holmes redan nu).
..
På kvällen kom Maria och Matilda hit och vi såg Pirates of the Caribbean. Jag blev alldeles uppslukat av nostalgi. Fortfarande kan jag nästan varenda replik utantill. Och att sitta och titta på både Johnny Depp och Orlando Bloom, båda i roller som till fullo gagnar deras utseenden, är inte otrevligt. Utseendemässigt måste man ju bortse från att Bloom spelar en karaktär jag som instinktivt ogillar. (Är det nån som har tänkt på hur äckligt överdrivet hjältemodig och allmänt mesig han är?)
.

Med de orden (och bilderna) önskar jag Er en god natt.

4 kommentarer:

N sa...

Får se hur Robert Downey jr. fixar Holmes på film...

Håller med dig om bloom, han kanske inte kan spela något annat? lättare att vara heroisk än faktiskt ha känslor som komplicerar saker... De bästa skådisarna är oftast de bästa "skurkarna" haha...

agnes sa...

Jag tycker inte att Will på något sätt är känslolös, bara att karaktären är alldeles för heroisk! Och jag tycker om Bloom som skådespelare, men önskar att han nån gång fick spela något annat än meshjälte. (Jag kan i varje fall föreställa mig honom som "bad guy" också. Kanske.)

lisa sa...

Jag tycker Bloom är fantastisk som Legolas, den rollen var som gjord för honom.

Agnes sa...

Lisa: Håller med dig! :)