tisdag 30 juni 2009

dröjde de vid sidan av ett lik

"När jag till slut kom i den situationen att jag kunde ge verkligheten en teoretisk grundval och pröva teorin på verkligheten var jag skyddad för faran att antingen kvävas av teorin eller förflackas av verkligheten." .
....................................................- A. Hitler
.
Idag har jag varit på biblioteket och lånat böcker! :D Jag återvände hem med inte mindre än åtta volymer. Nu måste jag bara finna ro att läsa. Jag har på sistone blivit en rastlös person.
.
Jag lånade: Liftarens Guide till Galaxen (Adams, D.), Berättelsen om Pi (Martel, Y.), Myrorna (Werber, B.) och två novellsamlingar och en roman om den förträfflige Mr. S. Holmes (Doyle, C.). Jag letade efter Fågeln som vrider upp Världen men den var utlånad.
.
Jag satt också och läste Min Kamp (Hitler, A.) under ett par tunga men högst intressanta timmar. Ack, dessa bisatser! När jag slutligen når en punkt har jag för länge sedan glömt bort vad meningen egentligen började med att beskriva. Visst, jag överdriver, men jag behövde make:a min point. Hans skrivsätt tar några sidor att komma in i, men även då har jag ibland svårt att tillgodogöra mig innehållet. Jag ser inte desto mindre fram emot att fortsätta följa hans tankeutveckling och hans lärdomar och hans väg till makten. Än så länge är han en blivande artitekt, om än en ovanligt ambitiös och ideologiskt engagerad sådan. Han har just ägnat en fem - sex sidor åt att passionerat kritisera socialdemokratin som rådde i dåtidens Wien, och visar ännu inga tendenser att närma sig slutet på sitt fördömande av "den oförskämda andliga terrorisering" och "det upprörande missbruket" av folkets "mänskliga frihet" som massan faller offer för, icke anandes ideologins "inre förryckthet".
.
Hans "drömda lycka" var under större delen av hans uppväxt att få utbilda sig till konstmålare. Detta satte sig hans far tvärt emot och stod fast vid att hans son skulle studera till statstjänsteman. Hans far dog emellertid när Hitler ännu var ung. Det ledde till att han som tonårong hoppade av realskolan (där han utvecklat ett brinnande intresse för historia, till stor del tack vare en av honom själv rikt komplimerad lärare vid namn Pötsch) och for till Wien för att visa upp sina talanger. Fast övertygad om att han skulle bli antagen till konstskolan trodde han sig gå sin dröm till mötes. Nekandet blev ett oförutsett slag.
Men unge Hitler hämtade sig snabbt och bestämde sig för att bli arkitekt. Under tiden studerade han frenetiskt ideologi och socialvetenskap, och han hängav sitt intellekt åt vidkommande områden. Han formade sig en uppfattning och åsikt genom att, till en början, passivt betrakta samhället. Han hade en klar bild av bottenskiktet, eftersom han själv hade mycket ont om pengar och tvingades leva knapert på ströjobb. Han tyckte sig se hur folket förrådes av staten och ansåg att de eländiga levnadsförhållandena var orsaken till den förfärande bristen på tysk stolthet och lojalitet gentemot faderlandet.
.
Ungefär så långt har jag kommit. Jag hoppas hinna igenom boken innan lovet är över. Vi får väl se om jag har tålamod att fortsätta till the end.
.
"Att 'lära sig' historia betyder att söka och finna de krafter som utgöra orsaken till de historiska händelser som utspelas inför våra ögon."
.
Man kan ju inte låta bli att spekulera i hur historien hade sett ut om han blivit antagen till konstskolan i Wien, och nått sin "drömda lycka".
.

14 kommentarer:

lisa sa...

Berättelsen om Pi äger jag, fast på engelska!

Anonym sa...

Hitler, var ett monster... men frågan är vad det är som skapar en sådan drivande ondska?

lisa sa...

oh hey anonym person som använder kommatecken lustigt!

Anonym sa...

oh, hey... skriver bara som jag, pratar, inget kontigt, med det?

Agnes sa...

Hitler må vara ett historiens "monster", men ett fascinerande sådant (tillsammans med Lenin och, framför allt, Stalin, naturligtvis)
Oh, du anonyme, hur definerar du ett monster?

Anonym sa...

jag tror inte Lenin var ett monster, Stalin var det däremot som mördade alla sina forna kompanjoner för något så futtigt som makt.

Min definition av ett monster, hm, svårt... en person som vill se alla som inte möter upp till hans mått dödade, då t.ex. romer, judar, homosexuella och handikappade. Ett monster är någon som kan döda försvarslösa, utan att blinka. Ett monster är någon som själv inte kan stå för sina handlingar, när man då gjort detta hämska. räcker det till svar?

Agnes sa...

Ja tack, det räcker :)
Beträffande din anmärkning på monster-Lenin kanske jag kan hålla med dig. Han trodde han gjorde gott(Precis som Hitler. Just därför har jag lite svårt för monsterstämpeln. Det väsentliga är att inte se på saken i svart och vitt), men det ledde till Stalin och vidare till katastrof.
Måste dock tillstå att jag inte är tillräckligt påläst för att kunna föra en kvalificerad diskussion i ämnet Lenin.

Oh, snälla anonyme, av vilken anledning finner du dig manad att förbli namnlös?

Anonym sa...

Kommunismen som Lenin startade påminner mycket om dagens sverige, typ rösträtt och lika värde för kvinnor, små om några klassklyftor och sånt där, problemet var att han blivit skjuten i huvudet under revulotionen och var tvungen att ge makten åt de andra som genomförde den, där ibland Stalin; helt plötsligt började alla utom Stalin att försvinna... konstigt...

Ok, anlendingen till att jag är anonym är ganska enkel, 1) jag orkar inte skriva mitt namn varje gång, och 2)namnet är inte av någon stor betydelse
3) det är ganska lätt att få reda på om du verkligen vill.

Jag ser saker otroligt svart vitt, men jag ser också gråsonerna på samma gång.

Anonym sa...

(min förra historielärare var typ expert på kommunism, och han plågade oss med allt det där i typ ett år...)

Agnes sa...

En sådan lärare skulle jag också velat ha :) (Jag har en alldeles underbar fantastisk historialärarinna i nuläget, men ändå)
Alla former av totalitärism fascinerar mig!

Anonym sa...

Så man ska akta sig för dig innom politiken då...

Agnes sa...

Oroa dig inte, chansen att jag skulle engagera mig inom politik är näst intill obefintlig.
Jag vill nog inte bli en av "...den sortens människor, vilkas enda verkliga karaktärsdrag är karaktärslöshet i förening med fräck påflugenhet och en oblyg, högt utvecklad talang att ljuga."
som Hitler själv så neatly uttryckte det. xD (Dock var han förmodligen fullt allvarsam.)

Och, naturligtvis, när jag säger att totalitärism fascinerar mig menar jag inte att jag skulle vilja se det i verket, bara tanken skrämmer mig oerhört! Precis som att jag inte är ett fan av Hitler bara för att jag finner honom högst intressant. (Hur mycket lidande hade inte besparats världen om han gjort karriär som arkitekt och aldrig distraherats av socialdemokraternas politik och "judefrågan"? Oh, vackra tanke!)

Anonym sa...

Jag tror Hitler var en sådan person som vet mycket om människor, men dock vet hur man manipulerar dem. Och de som han kallar "karaktärslösa" är de som jag finner mest intressanta då, de ofta är mer en vad som finns vid ytan. men jag tror mer att han menar att om man inte har något speciellt karaktärsdrag, kompenserar man med att vara påflugen och oblyg, och man ljuger för att få sin vilja igenom... som han själv, dock tror jag inte att det är du riktigt. Men vad vet jag om dig...

Men det bästa sättet att undvika något är väl att förstå det, och hur det fungerar. Många gör felet att man sopar problemen under mattan istället...

Agnes sa...

HAHAHAHHA fyra månader senare läser jag de här kommentarerna och inser hur förskräckligt obildad jag var!

HAHAHAHAHAHA

Och Niklas också, tydligen, som påstod att Lenin blev
"skjuten i huvudet under revulotionen och var tvungen att ge makten åt de andra som genomförde den, där ibland Stalin"

Whut? HAHAHA

OMFG vilken ambitiös, värdelös och skrattretande konversation.