fredag 5 juni 2009

Halvfina hägringar

In the victory of Communism's deathless ideal,
We see the future of our dear land
And to her fluttering scarlet banner,
Selflessly true, we always shall stand!
.
Hej.
.
Ovanstående citat är taget från Wikipedias engelska översättning av Sovietunionens nationalsång. Jag underhöll igår mig själv med att leta upp översättningen, i ett plötsligt intresse för propagandan under totalitära Soviet.
.
Igår fick Alice för sig att visa mig en youtubevideo. Det är Rysslands (observera Rysslands, icke Sovietunionens. Tror jag i alla fall.) nationalsång, med svensk textning. Dvs, en textning som syftar på vad det för ett svenskt öra låter som att de sjunger. Rekomenderas. Det är mycket roande.
Och det var denna händelse som fick mig att vilja veta hur nationalsången verkligen lyder, och sedan kom jag på att det skulle vara spännande att även ta sig en titt på Soviets nationalsång.

Jag har tittar på ännu några avsnitt av The Adventures of Sherlock Holmes. Jeremy Brett briljerar! Jag stör mig ibland en aning på hans sätt att tala (emellanåt liksom ropar han ut repliker med hög röst... lite random sådär). Hans minspel är det bästa. Hans skådespelande i The Speckled Band imponerar av någon anledning extra mycket på mig. Det kan också bero på att jag då och då kommer på att oj, nu ska jag komma ihåg att njuta av Brett's skådespelande, och jag vill minnas att det hände under det här avsnittet...

Haha, jag hittade just en filmatisering av samma novell från 1964. Svartvitt. Hm, tror jag ska ta en titt.
(Edit: Douglas Wilmer - Mr Holmes i ovannämnda film - har en alldeles underbar Holmes-röst! Rösten, och hans allmänna uppsyn, får honom att verka mycket smartare än Brett! Jag skulle tro att anledningen till att jag ogillar hans utseende är att jag vant mig vid Brett's, för Wilmer har faktiskt ett mycket Holmesaktigt utseende (tillåt mig bara beklaga hans irriterande sympatiserande ögonbryn!!) Hade Brett haft Wilmers sätt att tala skulle vi ha den perfekta Holmes:en!)
.
Det är sommarlov.
.
Oh! Party of Lenin! The strength of the people.
To Communism's triumph lead us on!

Inga kommentarer: