måndag 1 juni 2009

Elementary, my dear Watson

Hej!
..
Jag har avnjutit min första eftermiddag denna termin utan att ha någon som helst skoluppgift vilandes som en skugga över mitt skrivbord.
..
Jag har dels suttit i gräset i Rofhofsparken läsandes Dickens' David Copperfield, dels suttit i gräset i nämnda park icke läsandes nämnda roman och enbart njutandes av solen och värmen och latheten.

När jag kom hem var klockan redan mycket.

Jag har sedan dess tittat på att avsnitt av TV-serien The Adventures of Sherlock Holmes, producerad av Granada Television mellan åren 1984-1994. Jag fick leta runt lite efter en filmatisering av Holmes, där Holmes faktiskt ser ut som Holmes. Jag fastnade för Jeremy Brett's utseende, och mycket riktigt visade han sig vara den perfekta Holmes:en, både till utseendet och skådespelandet.
Den här serien har fångat böckernas stämning i så stor utsträckning som det kanske är möjligt. Dock saknar jag demonstrationer av Holmes utomordentliga intellekt och fascinerande person.
Avsnittet var stundom nästan långtråkigt (kanhända är man supposad att förvänta sig det av en gammal engelsk tv-serie?) vilket kan ha att göra med att jag nyligen läst novellen som detta avsnitt återgav, och därför kunde handlingen utantill. (But I do saknar själva mystiken och spänningen och överraskningarna som återfinnes i novellerna! Måste förvisso nämnas att just den här novellen är lite annorlunda och just brottlösandet har inte en så stor roll som i vanliga fall.) Men jag har som sagt enbart sett ett av många, många avsnitt och planerar att se ett par till innan jag är beredd att stå för min åsikt.

Avsnittet jag såg var The Final Problem.
..
Nu ska jag gå till sängs och läsa ännu en Sherlock Holmes-novell, innehållandes alla bok-härligheter som film aldrig kan återge. Det är egentligen fascinerande att en person bestående av tryckta bokstäver kan vara så mycket mer levande och verklig än en skådespelare av kött och ben på film...

Lyssna inte på mig. Jag är oerhört partisk gällande bok/tv. Filmer kan vara fantastiska och underbara, men de skall ej försöka återge böcker! (Visserligen kan lyckade resultat uppnås, men som sagt, jag är partisk.)
.

Inga kommentarer: