torsdag 29 oktober 2009

Absolutely no one's dead!

Jag lyssnar på Tokio Hotels nya album Humanoid. Jag tänkte lyssna på det och på ett någorlunda objektivt sätt skaffa mig en åsikt. Och jag tycker så här:

Det förtjänar inte de sågningar det har fått av kritiker. Visst, albumet är inget mästerverk och man måste överse textrader som "The pain of love lives in our hearts, it's deeper than the ocean". Men jag måste erkänna att jag uppskattar riktningen de strävar mot i det här albumet. De vågar experimentera lite med elektriska sound och piano. Det låter överhuvud taget proffsigare än deras tidigare album, även om den nästan komiskt mörka, desperata känslan som återfinns bland deras äldre låtar inte har lättat märkvärt. Men jag känner att recensenter sågar den här skivan nästan enbart för deras minst sagt oberättigade framgång hittills, det klyshiga utseendet och deras hysteriska fans. Jag vill inte kalla Humanoid bra, men det är helt klart ett steg i rätt riktning.

Haha, amatörrecensioner ftw... True story: En låt börjar spelas, Johanna tänker "Muh! Det här är ju faktiskt bra!" innan hon inser att den förra låten var den sista på Humanoid, det är nästa skiva i skivspelaren som har börjat spelas.

Idag planerar jag på att skära en pumpa! Det skall bli skoj. Jag funderar också på att pyssla med lite andra Halloween-aktiga saker såsom baka Halloween-inspirerat godis, klippa ut fladdermöss i papper, skrämma små barn etc.

Toodles!

7 kommentarer:

Agnes sa...

Jag borde också lyssna på den där skivan. Jag ska trots allt se dem i Mars och borde känna till låtarna till dess.

De få låtar jag har hört tycker jag är helt okej låtar. Någon är till och med en bra låt. Behind My Wall till exempel, den tycker jag är bra. Jag önskar bara att Bill lär sig sjunga och slutar förstöra bra låtar med sin icke jättevackra röst.

Agnes sa...

Har de klyschigt utseende?

lisa sa...

Men jag känner att recensenter sågar den här skivan nästan enbart för deras minst sagt oberättigade framgång hittills, det klyshiga utseendet och deras hysteriska fans.


Jag hatar recensioner som vägrar att titta på saker med nya ögon! Så drygt! D:

Johanna sa...

Njaae de kanske inte har så klyshigt utseende, jag vet inte. Men jag får alltid en känsla av att Bill försöker lite för mycket..

Dessutom, funny fact: Ehe, jag ska möjligen också se dem i mars.. Min kära syster vill gå och jag har gått med på att vara reservkonsertkompis om hon inte hittar någon bättre :D

Agnes sa...

åh! Har hon biljetter?

Johanna sa...

det blir nog sittplatser tror jag, från typ blocket

Agnes sa...

Vi köpte sittplatser med flit, för vi kände inte för att stå i en klump av Tokio Hotel-fans.
OHJA, jag har mina fördomar mot Tokio Hotel-fans.