söndag 4 oktober 2009

He made the devil so much stronger than a man

HEJ
.
Jag är slagen med häpnad och taken aback.
Anledningen är Disney. Anledningen är mer specifikt Ringaren i Notre Dame.
Jag har velat se den ett tag nu och i dag hittade jag någon som hade den. Fredrik!
.
Detta måste vara en av de allra mörkaste Disney-filmerna. Hela filmen genomsyras av ondska. Jag - jag - förmådde inte titta på vissa scener utan spolade fram, och då och då var jag tvungen att ta en paus och gå omkring här hemma och småprata med familjemedlemmar. Det var när jag satt och tittade på början på YouTube. Sedan visade det sig att Fredrik hade filmen! På videokasset<333
Jag tänker inte börja babbla om handlingen ifall bloggägarna ämnar se sagda film inom en snar framtid.
.
Men jag kan säga vissa saker. Som att jag har hittat den störste och coolaste och ondaste Disney-ondingen! Frollo <3
Scenen vid eldstaden! När han sjunger Hellfire! Låten, texten, scenen, hans röst! (samma röst som tjockisen i Pocahontas btw. Han äger på onding-röster. "Man ryser ända in i magen" som en youtube-kommenterare uttryckte det.) Jag älskar att Disney äger på att översätta låtar.
Och jag älskar att filmen är så genomarbetad. Körsången i Hellfire är i själva verket en text på latin.
.
Quia peccavi nimis.
.
Det kan hända att jag har drabbats av en pånyttfödd fascination för Disneyklassiker. Disney-maraton, någon? (med en film. klarar inte av flera på rad.)
,
.
...och jag är bra. För detta lade jag märke till: två av stenfigurerna heter Victor och Hugo. Författaren till romanen som filmen är baserad på hette Victor Hugo. Tänk vilka samband man kan upptäcka när man minst anar det...
Fact: Denna film var föremålet för mitt livs första biobesök.
.
För övrigt går mitt liv relativt bra. Jag märker att klockan är mycket och att jag inte orkar skildra mina obetydliga lilla vardag mer ingående ikväll.
.
God natt!!

3 kommentarer:

lisa sa...

Jag tittade också på Ringaren av Notre Dame igår! Jag blev helt paff över hur mörk den var. usch!

Jag såg Lejonkungen också! Guuuuud, vad den filmen är bra! :O

agnes sa...

Jag är full av Disney-förundran.

Matilda S sa...

älskar disney!:D<3 kommer ihåg att jag var skiträdd för Ringaren i Notre Dame när jag var liten:P