tisdag 15 december 2009

Hej mitt vinterland

SNÖ!

HURRA!

Jag älskar snön! Den är fluffig och vit och fin och kall och blöt och julig!
Det är perfekt snöbollsväder. Jag vill ha någon att kasta snöbollar på. Pappa ställer inte upp.

Hoppas hoppas hoppas den finns kvar i jul!

Det var jätteroligt att cykla hem på oplogade cykelbanor.

Vi såg Disney's Pinocchio för inte så länge sedan. Jag tyckte inte särskilt mycket om den när jag var liten, och jag tycker inte särskilt mycket om den nu heller. Jag blev dock förtjust i Ärlige John, en av "ondingarna". Han är en girig, listig, kall och mycket manipulativ karaktär, och som pricken över i är han en räv (liksom i originalsagan). Och Figaro var bedårande.
Men som sagt, inte något favoritfilm.

Jag tog nyss reda på att Pinocchio är en italiensk saga av Carlo Collodi. Första halvan publicerades som följetong mellan 1881 och 1883.
I originalversionen led Pinocchio en plågsam död i galgen, hängd för sina icke mänskliga fel. Dock bad redaktören Collodi att skriva om slutet och anpassa det till barn. I den versionen förvandlas han till en riktig pojke av the 'Fairy with the Turquoise Hair'. (Wikipedia)

4 kommentarer:

Johanna sa...

DU BYTTE BILD!! ..eller var det magi?

Agnes sa...

Jag är magisk!

Jag kunde inte bestämma mig för vilken av de två jag skulle välja, för båda två blev fult...

Och värst vad du håller dig uppdaterad gällande denna blogg :P

lisa sa...

SNÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ!! :D:D

Eliin sa...

SNÖÖ! VIT, FLUFFIG MJUK SNÖ!! :D