torsdag 26 november 2009

Dylan, Stalin och Jesus

Jag upptäckte nyss att Green Day har en cover av Dylan's Like a Rolling Stone som bonus track på 21st Century Breakdown. (Faktum är att det finns många bonustracks. En av dem heter Another State of Mind och det är den bästa. Den skulle jag vilja spela.) Måste tillstå att My Chemical Romance lyckades bättre med sin Dylan-cover, Desolation Row. Fast min åsikt kom nog att hinna ändras. Mina åsikter om låtar har en tendens att göra det. Min första tanke var att att texten på Rolling Stone passar in på Green Day, men tråkigt nog får Billie lyriken att låta som en cover. (Vilket, bör tilläggas, ofta är mitt första intryck av covers.)
Naturligtvis kan det hända att jag är partisk, eftersom jag kände till den här texten innan jag hörde covern, medan jag inte var särdeles bekant med Desolation Row innan My Chem's version av den. Dock har jag alltid beundrat Gerard's talang, när det kommer till att få sångtexter att låta äkta.

Jag tror att Green Day gjorde det svårare för sig, eftersom redan originalet av Rolling Stone är en rocklåt. Dylan's Desolation Row ackomanjeras enbart av akustisk gitarr, och är därför lättare att rocka till och göra personlig.

Oj, vad mycket jag skrev om två Dylan-covers! Haha.

Jag ska skriva en uppsats om en viss Josef. Jag hade bestämt mig för att var klar klockan sju. Det gick ungefär som väntat med den planen.

Ny evolutionerande teori om Jesus Kristus:

Jesus var i själva verket två män - två identiska enäggstvillingar, för att vara exakt. Detta förklarar ett av historiens hittills olösta mysterium: hur Jesus förmådde återgå till levande tillstånd efter att ha varit uppspikad och död på ett kors. He didn't. Det var hans tvilling som såg såg sin chans till ära och berömmelse.

Denna fantastiska teori publiceras av de två framstående historiaforskarna Agnes P. Neu och Matilda Svensson.

Nu är maten klar. Hejdå.

Edit 20:58
Jo, jag står fast vid min åsikt. Green Day's Like a Rolling Stone förefaller platt och ointressant och Billie har inte anpassat sin röst till låten. Originalet är way bättre.

4 kommentarer:

lisa sa...

Ah, jag håller med om att covers alltid är mer spännande om man byter musikstil på dom!

Ska vi leka imorgon?

ps. SKRIV DIN UPPSATS.

Agnes sa...

Ja, det tror jag passar bra :D

ps. Tänkte börja nu. Eftersom du sa åt mig xD Hahah tack.

Anonym sa...

maste kolla:)

Agnes sa...

Vem är du och vad måste du kolla? :)