måndag 9 november 2009

Vredens ljuva frukt

Hej bloggeeeen! *med videobloggerskaröst*

Det här är mitt andra inlägg på två dagar efter flera veckors uppehåll. Nystart?

Den här dagen har inte varit särskilt bra. Saker och ting har gått dåligt för mig.

Den negativa tonen slås an redan i mitt vaknande ögonblick. Orsaken till mitt uppvaknande är pappas sköna stämma, som ljuder: "du har ingen skola idag eller?" och brutalt rycker mig bort från min drömda portion nudelsoppa.
Jag inser alltså att morgonen har gått åt helvete redan innan jag slagit upp ögonen. Dagsljuset som lyser in genom springan under rullgardinen får mig att frukta det värsta. Klockradion bekräftar skoningslöst mina farhågor.
Jag kan bara vara tacksam för att det var psykologin och inget viktigare som denna ödesdigra måndagförmiddag föll offer för mina bristfälliga sömnvanor. (Trots att jag tydligen har missat den enda psykologilektionen hittills som var värd att närvara på.)
När jag gick upp gjorde jag nudelsoppa till frukost.

Det var min morgon. Den räcker egentligen som beskrivning på resten av dagen.
Dagens enda framgång, däremot, åtnjöt jag alldeles nyligen i sällskap av min fiol. Det var inte fiollektionen som gick bra - nej, nej, SÅ fantastiskt är inte livet - men när jag kommit hem [var jag så förbannat på mig själv för att jag var så värdelös på lektionen att jag genast] packade upp fiolen igen. Sedan spelade jag någon timme, och jag spelade Ave Maria av Bach-Gounod, och jag spelade den jättebra. Mycket bättra än vad jag någonsin gjort tidigare.

Och det var egentligen det där sista som drev mig till att alls författa detta inlägg. Min känsla av triumf, född ur segern över Bach-Gounod, är nämligen alldeles för omfattande för att jag skulle må bra av att inte dela med mig av den. Här bloggen, ta lite triumf.

Hej då.


4 kommentarer:

lisa sa...

David Archuleta har med Ave Maria på sitt julalbum. Det är en väldigt vacker låt.

Johanna sa...

När jag gick upp gjorde jag nudelsoppa till frukost.

Jag skrattade här.

Peter sa...

Åååh, Ave Maria av Gounod är så vackert! Men det låter mycket bättre när man spelar med piano ackompanjemang. Det gjorde det när Roland o jag spelade iaf :D

Agnes sa...

Den är jättevacker btw :)
Fast bara när man spelar rent ^^ Idag blev det inte riktigt lika fint kan jag säga...