tisdag 2 december 2008

Often considered ditzy, annoying and shallow.

Jag har funderat lite på ”fangirls” på senaste tiden.

Jag anser mig vara en fangirl, åt massor med saker.

Devon och jag hade nyss en msn-konversation om fangirls. För att hon heter ”I Hate Fangirls!”. De fangirls hon hatar är de som skriker och attackerar kändisar. Jag är inte heller så förstjust i dem. Och inte i dem som skriker när de är på konsert så att man inte kan höra bandet.

Jag är fangirl hemma, jag har ingen direkt önskan att träffa någon av de jag fangirlar och om jag skulle träffa dem så hoppas jag verkligen att jag inte skulle skrika. Hon kallade mig ”halv fangirl”. Stämmer det? Blir jag halv bara för att jag håller min fangirlighet privat?

Och Petra och jag pratade förut om att fangirla människor och inte deras musik. För sånt gör jag! Om jag fick kalla mig själv fangirl utan att tycka om musiken så skulle jag kunna kalla mig både Jonas Brother-fan och Tokio Hotel-fan. (lägg märke till skulle kunna, jag är inte säker på att jag skulle göra det)

Är det fel? Det är det jag inte riktigt kan klura ut. Skulle de tycka om det, de bakom musiken?

Pete Wentz säger att folk ofta dömer hans musik efter hans person. Att de hatar Fall Out Boy för att de tycker att Pete är en skitstövel. Och att han vill att man ska fokusera på musiken.

För jag menar, det måste vara irriterande för alla artister/band när det blir för mycket fokus på dem och för lite på musiken.

Jag är jätte jätte exalterad åt Folie a Deux, så för mig handlar Fall Out Boy verkligen om musiken. Särskilt sen jag gjorde misstaget att titta på Release the Bats, en dvd bär Pete med fler gör galna/äckliga/onödiga saker. Men jag menar, jag läste Petes blogg och gillade honom innan jag började lyssna på FOB.

Hur okej är det att bara gilla personen? Att inte döma musiken efter personen, varken till det bättre eller sämre. Att säga ”Ja, jag gillar Jonas Brothers. Men inte deras musik!”.

Det kanske är dåligt. De tjänar ju inga pengar på det, jag kommer inte köpa några skivor.

Men det finns ju massor med kändisar som existerar utan att göra någonting! Så det kan ju inte vara fel att tycka om någon för att de är bra människor.

Det borde iaf finnas ett ord för det. Att gilla personen men inte musiken. Det borde verkligen finnas ett ord för det.

Inga kommentarer: