måndag 17 november 2008

But I am the Chosen One

Half-blood prince trailer:

YEEY, IT LOOKS REALLY COOL AND AWESOME :D:D

:D

Idag var vår skola och såg pjäsen Beautiful Thing. Det är en söt historia om två pojkar som blir kära i varandra.

Efter det så diskuterade vi pjäsen och olika saker runt homosexuallitet i grupper och jag kom ut två gånger. Haha. Första gången var typ"...så jag har tänkt på mig själv som bisexuell under hela min uppväxt ungefär" och sen lite senare "...fast inte nu längre, jag har insett att jag är asexuell".

Jag har tänkt på mig själv som bisexuell sen den åldern då man får reda på att alla har en sexuellitet.

Vår lärare Marita-som-inte-slutar-prata uttryckte det som att bisexuellitet var när man blir kär i personen, inte könet. Vilket väl är sant, men ändå en konstig definition då jag inte tror att andra blir kär i ett kön.

Själva anledningen till att man måste "komma ut" är att normen är heterosexualitet. Själva anledningen till att folk blir rädda, upprörda, panikslagna när de inser att de inte är hetero är för att normen är heterosexuallitet.

Jag visste vad homosexualitet var när jag var väldigt ung. Jag freakade aldrig ut över att vara bisexuell. Jag har svårt att lista ut vad det beror på. Det är såklart dumt att må dåligt över något sådant, men varför gjorde inte jag det när så många andra gör det? Jag har alltid vart lite avfärdande åt hela freaka ut saken, har aldrig förstått vad the big deal is.

Men jag freakade ett kort tag, när jag insåg min asexuellitet. Så jag förstår känslan på ett helt annorlunda sätt nu.

Normen ”sexuell” sitter så mycket djupare än normen heterosexuell.

Nästan ingen i min grupp visste vad asexuallitet var. Det gör mig ledsen. Så genom att komma ut lite idag så har jag kanske gett lite till världen, lite kunskap. Fått 5 personer att förstå lite mer.

Pjäsen var bra men det som överraskade mig så otroligt mycket var publiken. Jag visste inte att homofobi var så vanligt! Inte alls! Alla de gångerna jag har kommit ut som bisexuell har jag nästan inte stött på något alls! Men gosh, vad spänd hela publiken blev så fort det blev lite intimt mellan de två pojkarna. Och tjejerna som satt bakom oss i publiken var otroligt äcklade av vad som hände på scenen.

Jag blev arg. Homofobi tror jag är det som gör mig argast av allt. För att det är så himla dumt. Människorna i min diskussionsgrupp var väldigt ”dom får väl vara homo om dom vill, bara dom inte gör det framför mig”, vilket bara är idiotiskt. Varför ska homosexuella personer behöva gömma sin kärlek för? Geez.

Men oj, vad mycket jag lyckades klämma ut. Och jag som tycker att homosexuellitet- debatten är mest uttömd och självklar. Jag antar att den inte var det, efter dagens erfarenheter. Ändå onödigt att skriva så mycket här, då jag tror att alla som läser har precis samma åsikt som jag. Ack.

4 kommentarer:

Anonym sa...

HAT på homofobi

Men jo, jag visste att homofobi är vanligt. Det finns överallt.
Det är någonting som gör mig väldigt väldigt ledsen och arg och förbannad på människors extremt tröga hjärnor. Och jag känner mig så maktlös.

Men allvalrigt, jag kan verkligen inte förstå homofober.
Jag brukar vara bra på att se saker ur flera synvinklar, att diskutera utifrån olika aspekter. Men detta är ett av livets stora mysterier.

Jag är inte en sådan som föraktar folk, men homofober föraktar jag faktiskt.

Usch, nu blev jag upprörd och ledsen och förbannad igen. Jag tänker posta det här innan det spårar ur.

Anonym sa...

homofober är bara idioter som står fast vid en synpunkt. som Agnes sa, man måste titta från olika synvinklar. jag själv tycker att vartenda homofob är en idiot. punkt slut. och tyvärr är det här bevis på att det finns få smarta människor i världen (och förstärker min teori: USA= United States of AIRHEADS).

jag oxå blir förbannad för att jag vet hur de människor känns när de är mobbad. det är inte roligt. varför får de inte vara sig själva? alla borde kunna älska vem de vill!

Anonym sa...

P.S. COOOOOOOL VIDEO!!!!!!!!!!! I WANT TO SEE IT!!!!!!!!!!!!!!!! I'll probably see it this summer when I visit the USA... (sniggers at the last word)... YAY!!!!!

Anonym sa...

Homphobia is gay !! !